Vårt hem är skyddat med ett alarmsystem från Securitas. I taket hänger en brandvarnare, vid ytterdörren & i vardagsrummet finns detektorer som reagerar vid rörelse & i tekniska utrymmet en givare som ropar till vid vattenläckage. Det sistnämnda har vi ju erfarenhet av.
Har funderat varför centralen mumlat om störningar då vi aktiverat alarmet men inte gjort något åt saken då det ibland bråkar pga dålig signal. I förra veckan ringde Securitas oss & berättade att veckotestet inte kommit igenom till dem. Visste inte ens att de gör tester men bra så & tur för oss den här gången.
Vi blev ombedda att ringa tillbaka vid passlig tidpunkt för att testa systemet & simulera ett inbrott. Att sätta eld på huset kom inte på fråga. Vet nu att att all apparatur fungerar men att kontakten till Securitas är noll.
I centralen finns ett litet simkort, som visade sig vara orsaken till problemet men för att komma fram till det krävdes några samtal. Markus ringde först Elisa, var man informerade honom om att vårt abonnemang är uppsagt 29.2. Utan vår vetskap då. Varpå jag ringer tillbaka till Securitas, lite barsk i rösten för att reda ut det här. Den behagliga mannen som svarade på kundtjänsten fick mig att varva ner lite då det kom fram att de är oskyldiga & att ett tredje företag i den här smeten valt att stänga ner vårt abonnemang. Har redan förträngt namnet på den firman.
Gick ju nästan en hel semesterdag till det här men efter ytterligare ett samtal med Saunalahti är nytt kort på kommande. Nytt kort var enklare alternativ än att börja bråka med part tre om varför de agerade som de gjorde.
Mitt i den här härvan har jag bett om offerter på ny apparatur då våra har about 7 år på nacken & för att det idag finns barnvänligare alternativ på marknaden. Ska bli intressant att se vad Securitas har för erbjudande till en gammal kund & vad Verisure ger för prisförslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar