torsdag 12 januari 2012

Att trotsa vädergudarna

Efter två dygn inom fyra väggar så är inte bara barnen utan även jag rätt så rastlös. Vädret var dock långt ifrån det bästa idag men jag var helt enkelt tvungen att komma ut. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder heter det visst men när regnet & vinden piskade en i ansiktet, så var det långt ifrån mysigt. Har heller ingen förklaring till varför jag valde att gå utan något på händerna. Jag vet att temperaturmätaren låg på +2 grader när vi gick iväg men det kändes som minst -20 grader.

Barnen stortrivdes. Aaron hade gärna gått längre & började stortjuta då jag meddela att vi skulle vända hem tillbaka. De hade ju det varmt & skönt i kläderna de förstås.

Nu vet jag i alla fall vad jag ska satsa en liten slant på. Regnkläderna köpta för en tia på Tarjoustalo fungerade inte önskvärt idag så nu vill jag ha en ordentligt dräkt som håller litervis med vatten, som andas & är lätt att röra sig med. Har tidigare surfat nätet runt & undrar nu om jag faktiskt måste pröjsa 300-400 för en sådan jacka samt ytterligare några hundralappar för ett par byxor. Finns det något lite förmånligare märke som nästan lever upp till samma krav som de värdefullare märkena som Halti, Haglöf & andra motsvarande?

Har ju en massa jackor men ingen som uppfyller mina krav men kanske jag skulle sälja dem & köpa en ordentlig rock för de slantarna. Så gör jag! Det blir bra! Skor behöver jag tack & lov inte, de som finns i skohyllan fyller alla sin funktion.

2 kommentarer:

Anna sa...

Om du hittar någon bra dräkt, tipsa gärna mig! Jag har nämligen samma problem, det är betydligt lättare att hitta bra kläder för barn än för sig själv.

Nea sa...

Jag har Icepeak. Förr cyklade jag till jobbet vare sig det öste ner eller inte och då höll den bra, även på låren. Nu har jag den då vi går ut i regnet och tycker nog den håller måttet. Inte skulle den klara sig under duschen, eftersom det inte är riktigt "regnklädsgummi" men regnpromenader och utelekar i regn går bra. Och jag har den inte endast som regndräkt utan också annars som utekläder, funkar bra även för det. Inget särskilt dyrt märke.