tisdag 10 januari 2012

Vaccinreaktion

Freja fick MPR-vaccinet strax innan jul, den 22.12. Förra veckan torsdag började hon hosta. Trodde det var Aaron som åter igen hade laryngit men den här gången var det Freja som lät som en hund. På lördag upptäckte jag utslagen. Tänkte att hennes atopiska hud blivit mera irriterad & vi smörjade & smörjade. På söndag höll Freja på att bli tokig pga klådan & vi kunde konstatera att utslagen spridit sig. På måndag morgon fick hon inte ögonen upp. Tjock, grön sörja hade torkat igen ögonfransarna. Det blev läkarbesök & ögonsalva. Freja fick tillbringa dagen med min pappa. Utslagen blev värre. Under arbetsdagen slog det mig. Hon har ju röda hund, kanske mässling eller bådadera! Förra natten låg hon vaken ända till 2-3 & vred sig. Hittade någon gammal antihistamin i skåpet, som vi gav & hoppades på bra effekt. Till slut tuppade hon av bredvid mig. Markus tog hennes säng istället.

Blev en hemmadag till för fröken. Tog en 2 timmars tupplur under dagen för att kompensera sömnbristen föregående natt. Fixade Atarax med hopp om bättre sömn nästa natt. Gav en dos bara vi kommit in genom dörren & den verkar fungera. Freja meddelade glatt att det inte kliar mera. Kvar finns dock utslagen.


Så kan det gå när man får vaccin. Hon bygger i alla fall nu upp ett ordentligt försvar. Hoppas de börjar blekna bort fort nu, så att vi kan fortsätta med vardagen. Inte lätt med en gnällig, nerdrogad 4-åring.

6 kommentarer:

Nea sa...

Huj, skrämmande!

pia sa...

Hittade bloggen via mp, en helt ny bakantskap för mig :)
Min första tanke är att det ser ut som röda hund. Mycke möjligt att få röda hund av självaste vaccinet, det är ju samma virus och dessuom levande virus. Hoppas hon kryar på sig snart :)

PÅ STRANDBYUDD sa...

Tror också själv mera på röda hund, då jag läst om utslagen på nätet men mest synd om henne då hon har ögonen såsiga & hostar som en gammal tobaksrökare.

Anna sa...

Ohhoh, visste inte att det kan bli så. Har ni anmält om det här till rådgivningen? Kanske skulle man göra en officiel "rokotushaittailmoitus"?

PÅ STRANDBYUDD sa...

Jag har nog hört om flera fall. Har man otur får man alla sjukor på samma gång. Pratade med vaccinationsskötaren på jobb oxå om Freja.

Anna sa...

Vad intressant. Hoppas att lill-fröken kryar på sig snabbt!