tisdag 19 juni 2012

Löpträning

Många funderar säkert varför jag kutar omkring på sandvägarna här i Strandby. Allt började från en artikel (Mistä unelmoit?) i första Me Naiset Sport-tidningen. I den artikeln fanns tre olika löparprogram beroende på hur långt du vill satsa; 5 km, 10 km eller halvmaraton.

5 km kändes allt för kort, halvmaraton lite väl långt, så jag valde 10 km. Så på en månad ska jag enligt programmet orka dra 10 km. För en som hatar att springa så är det här mycket. Det intressanta är att mitt tycke för löpning ändrade avsevärt under första veckan. Var ut & sprang tre gånger i förra veckan & redan efter den andra rundan märkte jag en klar skillnad. Kanske det här är nånting för mig i alla fall. Med bra löpardojor, den rätta outfiten, mycket myggspray & bästa musiken så kanske jag fixar det här.
 

Programmet är byggt upp på intervallträning, vilket underlättar mig att orka. Med delmål känns det mycket lättare. I förra veckan såg det ut så här: 10 min löpning - 2 min rask gång i 36 minuter. Den här veckan springer jag 15 min & går med raska steg 3 min i 41 minuter för att veckorna därpå ha mycket varierande program. Fasar dock för dag 3 i vecka 4 då jag ska springa 60 min i sträck utan promenader & delmål.

Jag hoppas att jag efter detta schema vågar & vill övergå till programmet för halvmaraton.

Har alltså inget mål, ingen tävling jag ska delta i utan gör det här riktigt för min egen skull, för att upprätthålla min kondition på ett rätt så förmånligt sätt. Den här veckan sätter Markus kvällspass lite käppar i hjulen för mig, för att inte tala om midsommar men ska nog försöka få inklämt två löparrundor den här veckan ännu. Det måste gå. På något vis.

Inga kommentarer: