måndag 1 oktober 2012

Tandtrauma

Aaron lyckades nästan smälla ut framtänderna på Freja igår då han svingade runt med en gammal plogpinne. Pinne träffade Freja rakt över överläppen. Träffen trodde jag endast orsakade ett sår i läppen men när Freja klagade på tandvärk på vägen in efter papper, så tog jag en extra titt på henne & kunde konstatera att övre framtänderna var rejält lösa. Konsulterade jourhavande tandläkare i Åbo & precis som jag tänkte, så behövdes inget speciellt göras igår utan vi kunde bra vänta tills idag.

I morse ringde jag genast tandcentralen & vi fick tid till Frejas tandsköterska. Fick ju åka iväg från jobb mitt under arbetsdagen men vad gör man inte för sina små. Det var en väldigt nervös fröken jag plockade med från Knattebo men helt i onödan, för allt gick super bra. Tandsköterskan kunde konstatera att jo, tänderna är väldigt lösa & att området fått en rejäl smäll då både överläppen & tandköttet runtom tänderna var väldigt blålila. En röntgenbild togs, där man kunde se att alla tänderna är intakta & att orsaken till de två dinglande tänderna utöver smällen är den, att de så gott som saknar rötter. Ena framtanden har redan börjat att skifta i färg så Aaron lyckades nog slå den medvetslös. Den håller sakta på att slinka in i koma, för att snart gå bort & förhoppningsvis fort trilla bort. Tycker det skulle vara trevligare med en glugg än med en svartgrå tand.

Nu gäller dock lite mjukare mat för en vecka.

Inga kommentarer: