söndag 29 december 2013

Julen 2013

Så var min semester slut. Bakom mig lägger jag tre sköna veckor med en vecka rehabilitering, några dagar Kuopio, en del julshopping, julstädning, julbak & julförberedelser. Någonstans emellan allt det där har jag försökt klämma in lite motion för att inte riktigt fläska till mig. Utan resultat dock.


Det är inte lätt det här med julfirandet. Man borde vara här & där. Känner däremot att vi fått lite ordning på traditionerna. I år var allt färdigspikat i kalendern redan veckor i förväg. Ett besök som jag saknade i år var förstås Houtskär.


Vi sparkade igång julfirandet hos min pappa med glögg & pepparkakor redan på söndag för en vecka tillbaka. Då hade tomten irrat sig dit & lämnat några klappar. Avslutade den kvällen med de vackraste julsångerna i Pargas kyrka. Slog mig under konserten att jag inte hade kunnat sjunga alla sånger om det inte hade varit för Dagny. Under julvistelsen ifjol tog jag henne under armen & gjorde de vackraste julsångerna i Houtskär kyrka.


Julafton firade vi i år här hemma i Strandby med lånetomte uppe från byn. Min mamma, bror med familj samt systerdotter Terese & boyfriend Kevin fick njuta av min nybakta skärgårdslimpa utöver all annan julmat som fanns. Tror vårt hem inte har varit så här städat någonsin. Eventuellt när vi flyttade in. Är ingen "ställa i ordning för gäst & fest" person. Hoppas & tror att alla hade det bra & barnen var förstås överlyckliga över paketen som tomten hämtade.

Min högsta önskan hade ju varit att få fira julen hos min mommo i Munkviken & jag fällde någon tår när hon meddelade att det inte blir så i år. Men snabbt fick jag dra näsduken ur fickan då hon berättade att vi skulle få vara samlade hos henne en annan dag. Idag.


Idag kom att bli precis som julafton. Nästan samma gäng, så gott som samma mat men med mindre ståhej kring julklappsutdelandet. Ni skulle ha sett Aarons min när han öppnade paketet med tre Super Mario-bilar. Min mommo hade ingen aning om att han ju är helt såld på den gröna Luigi-figuren utan hade köpt bilarna för att de var så fina. Jag fick kanel & socker av min syster men historien bakom dem får vänta till lite senare.

För att inte glömma ugglorna, de ljuvliga ugglorna.

Inga kommentarer: