onsdag 28 maj 2014

Inbrott

Vilken dag!

I morse märkte vi fort att internet inte alls fungerade. Eftersom vi hade ärenden på malmen så kikade vi in hos Partel & önskade om åtgärd. Bad om att pojkarna skulle titta över problemet, kanske återställa allt hos dem & så skulle problemet vara löst.

Men se nej, fort därefter blir jag uppringd av Partel som meddelar om intrång i vårt modem av okänd person. Vårt modem av märket TP-link har tydligen en svag länk i någon säkerhetsport & via den har någon skapat en brygga, för att kunna suga information av oss. Vad de är/var ute efter vet man såklart inte.

Softan i modemet är nu uppdaterat, säkerhetsporten fixad & internet spelar på som förrut. Nästan. Maxivision-boxen vill av någon anledning inte samarbeta med modemet så vi får använda oss av Watson ifall vi vill se på TV.

Nu tror jag att nätinbrottet kan ha samband med en annan nätrelaterad händelse från i måndags. Gmail kontaktade mig då om att någon försökt & ev lyckats logga in på mitt mailkonto, någon från Kina. Gmail bad mig omgående gå in & ändra lösenordet, som jag så klart gjorde. Får hoppas att asiaterna lämnar oss i fred nu.

Lyckades även idag få glaset sönder på luren. Den här gången höll inte Gorilla-glaset på min Lumia en flygfärd på flera meter med stenig asfalt som landningsbana. Eftersom glasbyte kostar över 200 € & telefon fortfarande fungerar, så har jag täckt sprickan med en Monster High-dödsskalle.

Inga kommentarer: