fredag 7 augusti 2015

Varg & björn

Att slänga sig ut på löprunda i skymningen är kanske inte så smart när det i media skrivits om varg & björn i Pargas. Dessutom verkar de här djuren trivas på Ålön. Nu har jag svårt att tro att de rör sig i våra knutar men man vet ju aldrig. Ingen har ju sett djuren utan man har endast sett spår & rivna djur som viltexperterna påstår vara från/av varg & björn.

Efter mord av joggare på svenska sidan rekommenderas att man springer utan musik i öronen & det kanske oxå kunde vara en idé för att undvika överfall av vilda djur.

Erkänner att det var lite obehagligt att springa igenom skogsdungar & ju mörkare det blev, desto mera började jag spana & lyssna efter ljud & rörelse i skogen. Till sist stängde jag av musiken & började fundera på flyktvägar & sätt att agera vid anfall av varg eller björn.

Kan någon viltexpert berätta vad man ska göra ifall man står öga mot öga med ovannämnda djur?
Anfaller de människor?
Dras djuren till någon speciell färg eller lukt?

Tror jag i fortsättningen motionerar i dagsljus. Att locka djuren till jakt med zebrarandiga trikåer var kanske heller inte så fiffigt. Om jag vore varg så hade jag förstås hellre sprungit fast den mulliga joggaren än den magra haren jag mötte på vägen.

Inga kommentarer: