söndag 25 oktober 2015

Spanien i text & bild

Vardagen kom emot med besked så har inte haft tid att sitta ner för att gå igenom fotona jag tog under resan. Än mindre har det funnits möjlighet att skriva några rader om allt vi gjorde med tillhörande bilder. Har heller inte känt för det, förrän nu. Kvällen är ju extra mörk idag eftersom vi gick över till vintertid & vad passar inte bättre då än att blicka tillbaka på vår vecka av sol & värme.

På kvällen den 6:e oktober lyfte Norwegian från Åbo & landade fyra timmar senare i nattsvart Alicante. Väskorna kom fort från planet & snabbt hittade vi hyrbilen. Pappa slängde sig bakom ratten och en dryg timme senare sover redan alla sött i villan på Mar Menor Golf Resort.

Följande morgon öppnade vi ögonen till bland annat det här:

In till området kommer man igenom bl.a. följande byggnad. Hela området är inhägnat & under bra övervakning. Kameror vid portarna läser av vilka bilar som rör sig på området & känner systemet igen bilen, släpps man in.

Eftersom det finns en & annan anställd trädgårdsmästare på det här området, så ser allt grönt & välskött ut. Kinarosen, som här hemma bor i kruka, växer i stora buskage & blommade vackert i alla tänkbara färger.

Några kilometer från resorten ligger Los Alcazares, som ligger vid Mar Menor. Mar Menor är ett litet hav som är separerat från Medelhavet av en landtunga, La Manga. I Los Alcazares bor ca 15.000 spanjorer, under turistsäsongen strömmar 90.000 människor hit. Nu förstår jag varför.

Vattnet var så här års väldigt varmt, långt över 20 grader. Temperaturen i Mar Menor brukar vara två grader högre än i Medelhavet eftersom strömmarna därifrån inte är kraftiga.

Flera kvällar under veckan tog jag promenader runt resorten, ibland fick jag sällskap av Freja. På området fanns nämligen tiotals fontäner av olika modeller, som fröken gillade att titta på. Själv njöt jag av hur fint det var.

Medan medresenärerna slog 18 hål, passade vi på att vara turister. Tog oss på torsdag med bil ut på La Mangan. Hade lite fantiserat att vi skulle kunna gå längs med hela tungan men det visade sig att den är 20 kilometer lång. Stränderna var rätt så tomma eftersom oktober är helt klart off season men trots den kraftiga vinden såg man solbadare på beachen. Vi vågade inte släppa barnen i eftersom havet var rätt så oroligt.

Samma eftermiddag besökte vi en lokal marknad. Torg hålls varje dag, med roterande system.
Vi fyndade den här gången frukt, grönsaker & blommor.

Svängde in till ett köpcenter under samma bilfärd & råkade hitta en barberare med drop in.
För ynka 9 euro fick jag Aarons lockar kortare.

Avslutade den kvällen med middag på en indisk restaurang vid utkanten av resorten. Middag för sex personer med vin & läsk landade på fjuttiga 70 €. Maten var dessutom gudomligt god & personalen vänlig. Hade kunnat slicka skålarna men eftersom måltiden bestod av tre rätter, fanns det inte plats. En av de bästa kvällarna under vår resa.

På fredagen styrde vi bilen mot Murcia. Vi lämnade platta åkerfält bakom oss & började ringla oss mellan berg mot en stad, som jag trodde var mindre än Cartagena. När staden skymtade bakom bergen förstod jag att det inte var så. I Murcia bor drygt 400.000 människor & hade mycket att erbjuda. Vi tittade in i den stora katedralen, tog en tur på museum & strosade längs med trånga gator.

Trafiken var, precis som i många andra delar av Spanien, kaotisk. Rusning flera gånger per dag då spanjorerna ska hem på siesta. Rondeller fanns det i mängder & den största (också mest skrämmande) var den med fem filer. Hur tusan kör du i en sådan?

När vi inte turistade hängde vi vid poolen.

Cala Cortina

Cartagena

Söndagen kom att bli den bästa dagen under vår resa. Blev störtförälskad i Cartagena & Cala Cortina. Kanske havet fick en att känna sig lite som hemma, jag vet inte men blev helt såld. Ljuvlig hamnstad & absolut värt ett nytt besök.

Måndagen tillbringade vi invid hotellet. Barnen plaskade på i poolen i flera timmar. Aaron överraskade oss rejält med sina simkunskaper & lyckades ta sig fram flera meter utan puffar. Markus & jag solade i lyxiga solbäddar. Jepp, ni läste rätt. Även Markus hittade ro att bara ligga & njuta.

Samma kväll tog Markus & jag en promenad till hotellets pub, The Clover.
Avnjöt resans sista Gin & Tonic.

Här överraskade Spanien mig rejält med skild parkeringsruta för gravid. Otroligt!
Nej, ingen tillökning på kommande.

De sista timmarna i Spanien rörde vi oss med bil längs med spanska kusten mot flygfältet. I ett köpcenter så plåtade jag den här bilden. Men ju närmare Alicante vi kom, desto tystare blev gänget. Hade bra kunnat stanna en vecka till.

De bistra minerna beror på ett kort stressmoment vid säkerhetskontrollen. Det kan bli så fel då spanjorerna inte behärskar engelska men vi kom igenom. Trots det så kommer vi att åka ner igen. Finns så mycket mera att upptäcka & vi har så många fina platser att besöka ännu.