fredag 26 februari 2016

Lite klokare

Blev besök på hälsostationen idag. Visste då jag bokade tiden att vi säkert inte kommer att vara ensamma men redan efter 45 minuters väntan var vi inne hos läkare. Ytterligare en kvart senare så var blod- & svalgprov tagna.

Läkaren undersökte & konstaterade rena lungor, friska öron, rött svalg och en hög med lymfkörtlar på höger sida om halsen. Han ordinerade prov för att utesluta bakterieinfektion, angina & mononukleos. Här protesterade Freja en aning då hon kom ihåg senaste laboratoriebesök med flera misslyckade försök men lugnade henne med att laboratoriets bästa skötare kommer att sticka henne.

Läkaren ringde nyss & gav oss resultaten. CRP 5, mononukleos-provet negativt. Leukocyterna förhöjda så kroppen jobbar klart mot nånting fortfarande. Svalgodlingen är klar imorgon så kan nog hända jag gör en avstickare dit själv imorgon för att avläsa plattan. Tror inte jag kan hålla mig till måndag.

Även om det i nuläge är oklart vad hon drabbats av så är jag glad över att det inte är mononukleos. Det hade gett henne idrottsförbud för flera veckor framåt. Att CRP är lågt tyder ju på virusinfektion & det är ju oxå ett bättre alternativ än en allvarlig bakterieinfektion. Så vi fortsätter vila & vila är en 8-åring bra på, speciellt om hon redan vilat i snart två veckor. Besökte bibban under samma resa, så nu finns det mera läsbart & några filmer att se på.

Vet bara inte vad jag ska trösta Markus med då vi uteslutit mononukleos. Han är tillbaka under täcket med över 38 grader feber. Skulle våga påstå att det här är den värsta vintern hittills. Kan inte minnas från tidigare år att folk skulle ha varit så här sjuka.

Inga kommentarer: