söndag 7 november 2010

Söndag

Trots ledig dag på torsdag, innan arbete på fredagkväll & lördagmorgon, så känns den här dagen som min enda lediga dag den här veckan. Aaron var så sjuk på torsdag, att han förstås krävde sitt.

Nu är lillgrabben så gott som återställd. Orsaken till hans höga feber är fortfarande oklar men vad gör det, när han mår bättre. Hoppas den här höga febern tog kål på allt, virus som bakterier, som härjade på.

Lugnt & skönt, tänkte jag skriva. Bykmaskinen bränner på så hela golvet skakar men har en rogivande stund för mig själv då Markus jobbar ute på gården, Aaron sover ute i vagnen & Frejas snusar sött i sin säng. Den här stunden på dagen är guld värd! Synd att Freja börjar bli så gammal att hennes vila sakta faller bort. Det är sällan man nuförtiden får ha det så här lyxigt.

Bara barnen vaknat så blir det kalas. Min fammo fyller 89 år idag. Hoppas på smörgåstårta :) Tycker om fammo. Det gör Markus oxå, därför att fammo tycker om Markus. Fammo är prima. Hon säger exakt vad hon tycker tänker. Med henne kan man prata om vad som helst & då menar jag faktiskt vad som helst. Kommer att sakna henne den dag hon sparkar tomt. Tror att jag är rätt så lik henne & trots det så kommer jag inte ihåg att hon skulle ha varit arg på mig. Nå okej, kanske i barndomen när jag retades med lillbrorsan men inte efter det.

Jag vet att hon själv känner att hon gjort sitt. Kan inte vara lätt att bli gammal, i alla fall inte så där gammal då alla eller många man känner gått bort. Ena stunden pratar hon om att få leva till 100 år medan hon andra stunder önskar att få dö. 10 år är lång tid för en människa som inte är frisk, som har värk & lever sitt liv i en tvårummare. Men hon har nånting kvar, som många andra åldringar tappat för länge sedan, nämligen minnet.

När den dagen kommer, då hon ska lämna jordelivet, hoppas jag att det sker stillsamt, smärtfritt & helst så att hon lägger sig för kvällen & somnar in för evigt. Vill inte att hon ska behöva ligga i någon sjukhusbädd & plågas...

Inga kommentarer: