måndag 18 april 2011

Tiden får visa

vart gårdagens valresultat kommer att föra oss.

Skrev ett inlägg på Facebook igår, ett inlägg som i skrivandets stund har fått ta del av 68 kommentarer. En del kommentarer var kanske inte riktigt sådana som jag väntat mig.

Här kommer några plock ur tråden:

Ei ole mitään hyötyä kenellekään, varsinkaan suomenruotsista,
joka ei ole edes oikeaa ruotsinkieltä
.

Jag visste inte att finlandssvenskan inte är svenska. Det var något helt nytt för mig.

RKP:tä äänestetään vaan sen takia että puhutaan samaa kieltä.

Där håller jag faktiskt med och efter gårdagens val känner jag att vi finlandssvenskar måste hålla ihop, stå på oss ännu mera än någonsin.

Aivan kuin suomalaisuus olisi joku häpeä?

Jag är stolt över mitt finska medborgarskap, stolt över att vara finlandssvensk men jag skäms faktiskt lite över det omdiskuterade partiets ideal, ett ideal som är långt ifrån det jag lever för.

Det som skrämmer mig & många andra är att det plötsligt är att okej att hoppa på folk, speciellt oss finlandssvenskar. Oroväckande att också resten av Europa reagerat så starkt på valresultatet.

Jag hoppas verkligen inte att det är dit vi är på väg, att det här valet kommer att vara början på något för mig helt overkligt. De må göra vad de vill med det svenska språket i skolorna men när man fryser ut människor pga ras, färg, språk då har det gått för långt.

PS-anhängare Helena skriver in sin blogg:
Mielestäni on kuvottavaa lähteä halveksimaan ihmistä poliittisen kannan vuoksi.

Varför trycker de då ner oss?

Ju mera jag tänker på saken, ju mera ledsen blir jag...

2 kommentarer:

Tiina Vehmas Airbrushing sa...

My thoughts exactly.

Carola Norräng sa...

Jag håller fullständigt med dej..!!