fredag 5 augusti 2011

Fästing del 2

Ljuvliga sommardagar bakom på underbara Kälö, om det inte varit för alla fästingar. Visste innan vi åkte att där säkert kommer att vara av dem pga korna som betar men trodde aldrig att vi skulle träffa på så här många. Att de dessutom var mikroskopiskt små, gjorde inte precis jakten på dem lättare.

Strax efter att vi anlänt Kälö behövde Freja på tuppen. Till utedasset gick man längs en gräsbevuxen stig. Tänkte på vägen tillbaka att det är bäst att vi för säkerhets skull kollar fötterna efter fästingar. Tog en hastig titt & såg inga. Vet inte varför jag kollade Freja en gång till men såg då till min fasa att hennes crocs var fulla av de små kräken, så även mina. Vi pratar alltså om 50-60 små fästingar! Jag har aldrig varit med om något liknande. Snabba var de dessutom & hittade snabbt upp på högre höjder. Vi plockade, plockade och plockade. Sprejade dem med Off, sköljde benen med vatten & fick till sist bort dem. Visst nog då redan att vi idag skulle få plocka bort ytterligare fästingar, som då troligtvis hittat sig en matplats. På Aaron & Freja gillade de bäst skallen, tror jag plockade bort ca 5-6 nymfer var från dem. På Markus orkade fästingarna inte trotsa djungeln på benen utan tog fast redan på knähöjd. Hans saldo ligger i skrivandets stund på ungefär samma 5-6 st. Ska ännu kolla honom ikväll.

Det otroliga är att mitt saldo är noll! Det intressanta är att jag aldrig haft en fästing. Kommer att kolla barnen imorgon & säkert på söndag också. Sen är det bara att hoppas att just de här kräken inte överfört något oönskat.

2 kommentarer:

Nea sa...

Oj jisses amalia! Hördu, jag har ändå precis för mig att nymferna inte borde sprida några sjukdomar, för de är i sitt första utvecklingsstadium och har inte ännu hängt på något värddjur. Människan blir alltså det första. Du kan ju googla och kolla. Men i så fall kanske ni slipper vara rädda åtminstone för en del av de fästingar ni träffar.

Och intressant att du inte haft någon än!

Vi hade en på Mette, i örat, inne i en "kurva" så den syntes först typ 2 dagar efter att hon fått den :-( Så hoppas den nu inte hade borrelios..

h. Nea

PÅ STRANDBYUDD sa...

Nymfstadiet är det andra stadiet, tyvärr. Innan fästingen blir en nymf är den en larv & behöver ett mål blod för att utvecklas. Äckligt!

Hittade en fästing till på Freja idag, i örat. Nice!