onsdag 16 november 2011

Rondellerna i byn

Hinner tänka en hel del när jag åker till & från Strandby. En sen kväll på väg hem från jobb blev jag & fundera på våra rondeller, som jag för övrigt tycker är det bästa som finns i trafiken. Tummen ner för trafikljus, mera rondeller på vägarna.
Om jag varit nånstans brukar jag vanligtvis meddela Markus vid rondellen att jag snart är hemma. Nu finns det ju då tre rondeller, så han kan ju inte ha någon aning om vilken jag pratar om. Så har jag gett dem namn & vill nu dela med mig av namnen, så att ni vet vilken rondell jag pratar om. Om ni tycker namnen är helt fel, så kommentera gärna. Någon bra översättning till finska behövs kanske inte, det går enkelt att lägga lite i:n på slutet ;)

Rondellen vid brandkårshuset tycker jag ska heta Brankisrondellen. Funderade på lilla rondellen oxå men vill inte att den ska känns sig på något sämre pga dess storlek.

Den ursprungliga cirkulationsplatsen, dvs "rondellen" kan ju då inte bara heta rondellen. Här var då namnvalet rätt så lätt med tanke på alla segel som fladdrar på i mitten, så jag döpte den till Segelrondellen. Tog en fin bild på den igår, då jag kom susande hem från Åbo.


Sist men absolut inte minst, så har vi det senaste verket vid Kalkvägen. Kalk, som i gruvan. Kalk, som i Kalkvägen. Kalk, som kalkstenarna i stenhögen i mitten av rondellen. Namngivningen rätt så simpel här oxå: Kalkrondellen.

Så nu vet ni det!
Borde staden kanske ordna en namntävling?
Namnomröstning har ju varit väldigt aktuellt, så varför inte fortsätta...

2 kommentarer:

Hanna sa...

För oss är det lilla rondellen, malmi rondellen och kalk rondellen :)

Nea sa...

Fast en tävling först och ett beslut och skyltar till varje rondell. Och sen i början på 2013 har det gått passligt med tid för att ordna en omröstning och ta ett nytt beslut på basen av det. Vi gillar ju det här med omväxling i namnen här i trakten ;-)