torsdag 17 november 2011

Avdelning 811

Markus mommo, dvs Houtskär-mommo, ligger på canceravdelning 811 på ÅUCS. Tidigare i år konstaterade man bröstcancer, som senare opererades & nu ska strålbehandlas. Tre områden ska strålas 20 minuter per dag i sju veckor. Dagny åkte in i måndags & fick första dosen strålar igår.

Vi överraskade henne rejält då vi trampade in på hennes rum på eftermiddagen idag. Tog en tur ner till kantinen eftersom barnen lämnat dagmamman utan mellanmål. Canceravdelningarna ligger ju på T-sjukhuset, så besöket gav mig också lite extra då jag aldrig tidigare varit där. Dagny är enligt professorn avdelningens piggaste patient & vet ni, jag tror honom. Flera av de patienter jag såg skymten av verkade må dåligt. Det som jag reagerade mest på var att det på avdelningen fanns en hel del unga personer. Trots allt så rådde det på avdelningen ett speciellt lugn, ett lugn som jag också upplevde då när Benja var intagen på liknande avdelning, då på U-sjukhuset. Beundrar de sköterskor som tar hand om patienter som de på den här avdelningen. Stort plus för svenskan oxå.

Lugnet övergick fort i lek & stoj då vi steg in på avdelningen men det verkade inte störa någon, tvärtom log många åt våra små. Då Dagny serverades middag dök plötsligt en av sköterskorna upp med varsin glass åt Freja & Aaron. Stort tack till den systern, barnen blev ju överlyckliga & föräldrarna likaså då glassen fick dem att sitta på plats, om än för en liten stund...

Dagny verkade i alla fall pigg & väldigt glad över att vi kom. Får se hur mycket den långa strålbehandlingen tär på hennes gamla kropp. Jag hoppas hon fixar det här galant.

Inga kommentarer: