måndag 26 mars 2012

Vad som döljer sig under ytan

För en person som inte vet vad jag varit med om, kan det vara svårt att förstå att det bakom min allt jämnt positiva fasad finns ett tomt, mörkt hål fyllt av saknad & sorg. Förlorade en hel del bitar i mitt pussel för 12 år sedan, bitar som ersatts med nya bitar som t.ex. min familj. En stor pusselbit saknas dock & det är nånting jag kommer att få leva med livet ut.

Man glömmer aldrig, sa en arbetskollega till mig idag, då jag berättade om min förlust & hon om sin. Diskussionen rörde förstås omkring i känslogrytan lite men det som berörde mig mest var hennes dystra historia. Precis som hos mig, kunde jag inte läsa på henne att hon varit med om något minst lika traumatiskt som jag.

Vi är många, vi som varit med om liknande. Har flera kompisar som förlorat sina pappor i både sjukdom & olycka. Även Markus förlorade sin pappa, då han var endast 10 år gammal. Det hemska är att det kommer ju att hända igen & igen, åter igen, förhoppningsvis då av naturliga skäl som en del av åldrandet men den dagen, den sorgen. Känns inte så trevligt idag, att åldras alltså.

Djupa tankar från mig idag.




1 kommentar:

Nea sa...

Vet inte hur jag ska kommentera, men ville kommentera. Man önskar att ingen ska drabbas av den känslan av tomhet som förlusten skapar. Det är kanske som att leva med ett hål mitt i livet, småningom blir man bättre på att balansera runt kanterna och möblera in hålet i livet. Men hålet består. Och jag kan stundtals bli såå arg på det, men hur kan man sparka till ett hål?

Och sen då samma händer någon annan, eller man hör att någon annan erfarit samma sak så är man åter där själv. Men på något vist tröstar det ändå att höra också andras historier och att de känt lika.