tisdag 17 juli 2012

Utan stödhjul

Köpte en ny cykel åt Freja redan förra hösten. En gul Poni som stod förvarad hos min mommo hela vintern. Fyndade den begagnat på nätet, utrustad med stödhjul.
Freja har under våren cyklat med den på sandvägen några gånger men det har inte löpt på önskat vis vare sig för mig eller för henne, så efter de fåtal försök vi gjorde har den stått parkerad. Orörd. Fram tills i helgen. Då bestämde jag för att ta tag i trampcyklandet igen.

Freja har ju en springcykel som hon cyklat med sedan två somrar tillbaka & som hon prisar högt. Det är nog tack vare den som det gick som det gick idag.

Vi tog en tur med Ponin för några dagar sedan & märkte redan då att stödhjulen bara är till besvär, så idag tog vi bort dem. Då kunde hon sluta koncentrera sig på dem & istället fundera på bara trampandet. Balansen visste vi ju att hon har eftersom hon kommer fram med springcykel hur som helst & var som helst.

Efter några minuter så släppte rädslan & fröken trampade iväg utan stöd av varken hjul eller av oss!

Med det här inlägget vill jag alltså även tipsa om springcykel, en cykel utan trampor, för träning av balans & för att göra övergången från springcykel till trampcykel så smärtfri som möjligt. I vårt fall så skippade vi stödhjulen, eftersom de bara ställde till det & körde utan på direkten.

Hon är långt ifrån fullärd ännu utan det behövs ännu massor med träning på att komma iväg ordentligt samt att bromsa & stanna utan fall. Jag är så stolt men tillika inte alls förvånad att vår 4-åring grejade det här.
 

Inga kommentarer: