torsdag 14 februari 2013

Dags att ta sig i kragen

Vi har på jobb en tid redan pratat om att det skulle vara roligt om man skulle börja banta i grupp. I grupp känner man sig kanske mera motiverad & taggad då arbetskompisen plötsligt börjar rasa i vikt. Dessutom är det ju mycket roligare då man är flera & för att inte tala om det stöd man vår av varandra.

Råkade nämna vårt bantningsprojekt för vår diabeteshälsovårdare & hon berättade att hon just varit på en kurs angående ett program som Satakunnan sydänpiiri har utvecklat, ett bantningsprogram för personal inom vården - VerkkoPuntari. Banta är kanske fel ord här för kursen går mera ut på att hitta sundare livsvanor men den kommer att bli perfekt.

Vet inte så mycket mera än att kursen är internetbaserad, dvs material & tips fås per e-post eller hittas på nätet. Vi kommer att få tillgång till en sida var vi kan fylla i våra framgångar (det hoppas jag ju att det rör sig om), hitta träningsprogram, läsa om tips & kanske recept. Ska bli spännande att sparka i gång kursen den 13.3. Då träffas gruppen ansikte mot ansikte för att lära känna varandra & för att få startpaketet för kursen. Efter det ska vi i 10 veckor klara oss själva med hjälp av Verkkopuntaris stöd för att sedan mötas igen en sista gång när kursen är slut.

Hoppas så innerligt att den här kursen ska ge mig nånting. Jag kan nämligen inte lägga till så mycket mera träning mera. Dessutom säger experterna att det inte är träningen som bantar utan det som du inte lägger in i munnen & jag vet ju att felet ligger där, dvs i allt som jag inte borde äta. Men om en månad får vi se vad kursen går ut på.

Inga kommentarer: