fredag 8 februari 2013

En vecka på frukostkex

Belvita Breakfast kexen kom i slutet på förra veckan & jag bestämde redan från start att jag kommer att mumsa kexen till frukost de morgnar jag är på jobb. Då för jag nämligen barnen vilket betyder att det finns ingen tid för käk utan vi stiger upp, kör morgontvätt, klär på oss & raggar mot dagis & jobb. Under morgonkaffet på jobb finns det möjlighet till morgonmål & den här veckan bestod den av kex & frukt eller yoghurt.

 

Paus har ju alla arbetstagare rätt till & vår kaffepaus brukar vara från 8.30 till 9.00, så att vi hinner tillbaka till lurarna när tidsbeställningen öppnar. Perfekt tid för morgonmål tycker jag. Anföll Belvita Breakfast Jogurtti förpackningen med en gång, för fyllda kex är väl aldrig fel. Men för att få lite variation på veckan så hade jag några dagar med mig Belvita Breakfast Vilja-Maito.

Kunde första morgon redan konstatera att man visst håller sig mätt på kex. Fyra timmar senare kände jag inte samma hungerkänsla som normalt kommer redan vid 11-snåret då vi sakta en & en sticker iväg för lunch. På måndag morgon (efter sen träning på söndag) brukar min kropp skrika efter mat vid 10-tiden redan, eftersom min frukost normalt brukar bestå av en ensam yoghurt, men den här veckan fick yoghurten sällskap av fyra stycken Belvita Breakfast Vilja-Maito kex & jag märkte inte att klockan närmare sig 12.

Kexen i sig, speciellt de utan fyllning, är ju tråkiga men trots det goda att tugga i sig som så. Valde att kombinera dem med yoghurt (supergott att dippa kexen) eller frukt. De enkla kexen kommer i lådan i sex olika påsar med fyra kex per påse, rekommendationen är att man ska äta fyra kex till frukost så det var enkelt att slänga ner en påse i handväskan. Jogurtti-kexen är förpackade två & två. Kexen överlevde inte alltid resan till jobb men gick bra att plocka i sig lite mindre bitar också...


Jogurtti-kexen (på bilen ovan) är hittills min favorit av den orsaken att fyllningen mellan kexen gör dem mindre torra att tugga i sig, kräver kanske inte alltid nånting till. Dessutom slipper man mumsa i sig fyra kex på en gång. Trots att den sammanlagda mängden kex är samma så går det lättare, för att inte tala om fortare, att sluka smörgåsmodellen.

Nu harmar det att jag inte kollat upp priset på de här lådorna. Måste ta en tur till butiken imorgon, bara för att kolla upp vilket kexpaket som lönar sig att satsa på. Vilja-Maito asken räcker till sex morgnar, Jogurtti-kexen till fem morgnar.

Energi till förmiddagen står det på paketet & det stämmer, hittills i alla fall.

Inga kommentarer: