fredag 22 mars 2013

Besviken

Vi åker alltid med Viking Line om vi åker skuta till Åland eller Sverige. Den här gången tyckte jag det var dags för att ge Silja en chans men igen blev jag besviken. Tycker för det första att flytten av Baltic Princess till Åbo-linjen var helt fel. Varför flytta bort en bra båt som Europa? Orsaken till att jag den här gången valde Silja var för att jag råkade få en gratis kryssning med A-hytt. Ville oxå njuta av god mat på buffén, som jag alltid tyckt att varit snäppet vassare än på Viking.

Vår A-hytt visade sig ligga vid vattenlinjen på femte däck & hela vägen till Åland låg jag & lyssnade på hur isen skar mot skrovet. Såg på hemresan att det visst fanns hytter högre upp, borde ha förstått att gå & klaga.

Maten var en flopp. Den härliga skärgårdsmaten som jag minns från förra sommaren var ett minne blott & kvar fanns två skålar med rom & några skivor fisk. På varma sidan fanns ingenting att hämta så jag fyllde min mage med efterrätt. Mamma var minst lika besviken & glad att åtminstone barnen & jag fått äta för priset av en vuxen.

Glasburen till lekrum var asketiskt & stelt. Silja har tydligen glömt bort att båten åker med Finland & Sverige för det fanns inte en enda svensk bok i hyllan. En stor del av barnprogrammen bestod av framsatta lappar som man skulle förstå att droppa ner i en blå postlåda. Då vi väl träffade lektanten visade hon sig vara en trevlig dam från Nagu som gjorde sig bra med barnen. Man undrar varför hon inte kunda ha suttit med barnen lite oftare?

På påsken åker Markus & jag på kryssning med Grace. Då ska Viking få visa vad de går för, den Viking jag alltid varit nöjd med. Nya skutan är väldig omtalad, både gott & ont så kommer att gå ombord med väldigt öppna tankar & troligtvis aningen berusad. Ny & fin är den säkert men förväntar mig inte mera än det. På det sättet kanske Grace kan ge mig nånting positivt med i bagaget.

Inga kommentarer: