lördag 20 april 2013

Från nästan 90 till närmare 80

Det var en tid sen jag skrev nånting. Veckorna bara rusar förbi & nu har det gått 4 veckor sedan vi startade vår bantningsgrupp. Under de här veckor har jag gått ner precis enligt rekommendationerna, dvs drygt 0.5 kg / vecka. Tillsammans som grupp har vi gjort av med 14.3 fläsk. Inte illa!

Började min kamp mot kilona redan vid årsskiftet & har lyckats bli av med nästan 5 kg. Den här gruppen kom väldigt passligt i mars då jag märkte att jag tappat motivationen. Men nu är jag back on track & med våren på kommande med stormsteg så orkar man sig även ut & motionera.

Som jag skrev tidigare så handlar det här inte om någon form av diet. All form av föda är tillåtet. Det här handlar om att lära sig konsekvenser dvs att man inte kan äta vad som helst, hur mycket som helst utan att det syns. Finns ju människor med en sjutusans ämnesomsättning men jag är inte en av de lyckligt lottade.

Jag äter allt. Har svårt att leka kanin eftersom det enda jag äter i grönsaksväg är sallad, gurka, morot & lök. Det fettfria träsket återvänder jag aldrig till mera eftersom jag av erfarenhet vet, att jag inget har att hämta där. Fett ger mättnadskänsla, ger mig energi för att orka träna & längre intervall mellan måltiderna. Tacka vet jag blå mjölk & Oivariini.

Den största förändringen jag gjort är att jag nuförtiden äter med 3-4 timmars mellanrum. Försöker även satsa mera på frukosten. Har även infört ett ordentligt mellanmål i form av kvarg eller jogurt & frukt. Det målet gör att jag bra klarar mig till middagen. Tidigare har min kropp ropat efter mat när jag slutat jobb, vilket resulterat i småplock redan innan middag. Men sånt behövs inte mera & i samma veva föll även kvällsätandet bort.

Godisdagen blev en succé & jag tror att jag köpt en chokladstång på en månad. Äter godsaker om det bjuds men har även haft ryggrad att stå emot flera frestelser hemma, på kalas & på jobb. Suget efter socker minskar fort & jag har nu inte samma behov av godsaker mera.

Hittade ett nytt springprogram åt mig på nätet i veckan & i måndag tänker jag köra i gång. Har lättare att träna enligt ett schema & när jag dessutom prickat in de olika träningarna i kalendern så känner jag lite tvingad att göra som där står. Förra sommaren körde jag ett lite liknande program men hälften kortare, så får se hur det går. Fast å andra sidan är det här mera varierande.

Motivationen är på topp & jag hoppas att det håller i sig länge ännu, helst för evigt.

1 kommentar:

Anna sa...

Låter jättebra! Jag känner mig som en latmask när jag läser hur mycket du orkar motionera. :) Du har fått jättefina resultat.

Kan du tipsa om springprogrammet du hittat? Skulle vara roligt att prova.

Det var en bra tips att ha lite kvark till jobbet, jag blir ofta vrålhugrig innan middag och då äter man oftast för mycket på kvällen.