lördag 12 oktober 2013

Härliga höst

Började dagen med hastig frukost & Bollskoj (handboll för 4-5 åringar) kl 9. Sportaktivitet så pass tidigt på ledig dag är kanske inte det roligaste för mamma & pappa men vad gör man inte för de små grynen. Freja borde egentligen inte delta i Bollskoj utan i Minimix för förskolebarn men eftersom vi har annat program imorgon, så fick hon följa med idag istället.

Tidig väckning betyder så klart att du plötsligt har en massa timmar extra, så idag har vi grejat med en hel del. Flera timmar senare, då solen gått ner bakom träden, var vi tvungna att söka oss in för att äta & förbereda för kväll.

Min uppgift idag har varit att elda upp skräp som samlat sig efter biltaksbygget & Markus tände snällt en brasa åt mig medan vi var & bollade. Undrar kanske varför vi inte eldar upp träresterna i öppna spisen. Många trästumpar är antingen målade eller behandlade & lämpar sig då inte för det. De stumpar som vi kan använda, värmer vi såklart upp huset med.

Under dagen har jag alltså fyllt flera skottkärror & skuffat dem ner till slänten. Då brasan varit passligt stor har jag, i väntan på att den ska brinna ner lite, trimmat gräs runt halva tomten med ett vakande öga över brasan. Mellan varven har jag försett barnen med mellanmål, hämtat en såg åt Markus, grillat korv & hållit brandkåren på avstånd genom att släcka mindre gräsbränder. Otroligt hur snabbt marken omkring torkar upp då man eldar. Då bensinen tog slut i röjsågen passade jag på att räfsa upp lite på grässlänten.

Mina ben tackar nu för vågrätt läge. Soffan är så skön. Ansiktet är stramt både av solen & värmen från brasan. Har varit roligt att följa med barnen, som idag lekt så fint tillsammans & njutit minsta lika mycket som jag att få vara ute. Mera sådana här dagar, tack.

Till sist, några foton jag knäppte under dagen:

Inga kommentarer: