onsdag 1 januari 2014

År 2013 i ett nötskal

Januari

Startade året med ett stort mål. Vågen visar siffror som gör mig illamående & bestämmer att året skulle föra med sig en stor förändring. Träningen kan jag inte ändra på utan behöver absolut tänka på vad jag sätter i munnen.


I början på januari gör barnen & jag en utflykt ner till Erstan. Snön som kom är så gott som borta men några veckor senare kommer den för att stanna.


Månaden kom att bli en enda sjukdomshistoria. En mycoplasma-infektion däckar alla utom Markus & vi mumsar antibiotika för att få bukt på hostan & den tunga andningen. Kort därefter ligger hela familjen i magsjuka. Min nacke bråkar & söker mig till fysioterapeut för att få bukt på besvären. Utöver oss så blir min mamma opererad för enorma gallstenar & en väldigt infekterad gallblåsa.

Spelar mellan sjukorna sex innebandymatcher på tre turneringar.

Börjar planera följande byggprojekt, nämligen biltak.


Februari

Vintern håller i & vi har massor med snö.




Jobbar fortfarande deltid & på mina lediga dagar försöka vi vara ute så mycket som möjligt. Ett arbetsplatsmöte resulterar i fulltid då jouren kortas av i april. Är trött trots mina 30 timmar & får se vad det här hämtar med sig.

Skidar aktivt & njuter av solen på åkrarna runt Strandby & Koupo.


Plaskar aktivt varje fredagsmorgon med andra stadens anställda i Folkhälsans bassäng, allt för att bli av med överflödigt fett. När månaden är slut har jag lyckats gå ner ett par kilogram.

Ungdomar i Pargas tänder eld på föreningshuset i Pargas.

(Bild lånad från ÅU)

 Får chans att ställa upp som hårmodell & blir blond i luggen.


Mars

Snön ligger kvar & vi fortsätter staka oss fram. Freja deltar i skidskola & jag njuter av dagarna som blir bara längre & längre.


Vi funderar vidare på biltaket & gör en offertrunda.

Är lite kulturell & gör Hair på Åbo Svenska Teater. Undrar när jag senast satt min fot där.

Blir erbjuden chansen att söka till ASLAK & ser det som världens chans att göra någonting åt min fysiska & mentala hälsa. Lämnar in pappren med en gång.

Föreslår bantningskurs för hälsovårdaren som slutar i en grupp sjukvårdspersonal som ska göra allt för att få ordning på knopp & kropp. I mitten på mars sparkar vi i gång en 10 veckor lång nätverkskurs som innebär en total remont.

Kryssar både med Baltic Princess & Viking Lines senaste vrålåk Grace, bildbevis finns endast från den första resan med min mamma & barnen.



April

Våren är på kommande men ännu finns det snö kvar.


Drabbas av magsjukerond nummer två, den här gången angriper den endast Freja & mig.

Blir vald till ASLAK!
Håller tummarna för att det finns plats för mig i gruppen för stadens anställda.

April betyder också en massa kalasande då nästan halva släkten fyller år, inkl jag själv.

Tränar aktivt. Kommer mig ut & springa då snön äntligen, i slutet på april, är borta.


Fortsätter med tisdagsträffarna på Sports Gym. Besöken där tillsammans med några från bantningsgruppen börjar ge resultat & vågen visar nu nästan minus fem kilogram.

Bollskoj tar för Freja slut.


Maj

Firar första maj i Houtskär med Dagny. Vet att hon snart inte finns hos oss mera. Cancern som inte går att stoppa mera, sprider sig sakta. Trots allt har hon fixat till den finaste lunchen varefter vi tar en glass på Skagen.

Levererar en flaggstång till Vepo i glad sång då Kari fyller 40 år.


Sommaren tar fart & redan i början på maj njuter av första uteglassen. Freja byter ut handboll mot fotboll. Intresset för innebandy sinar & väljer att satsa på utomhusgrenar som fotboll, promenader, stavgång & löpning.





Bygglovet för biltaket går igenom & vi väljer att Petter & Holm ska få bygga det åt oss.

Systerdöttrarna Terese & Elin blir konfirmerade i mitten på maj & är nu torra bakom ena örat.


Freja fortsätter att lossa tänder & är nu tre tänder fattigare.


Får veta att jag inte blev vald till stadens ASLAK-grupp men börjar leta efter annan passande kurs.


Juni

Otroligt! Redan 3 juni vågar barnen sig i havet för ett dopp. Tokungar!


I mitten på juni kopplade Markus & jag av under ett besök på Kasnäs bad. Helgen bestod av massor med mat, bad & promenader. Skönt att få komma bort en stund på tumis.


Ännu en dryg månad kvar till min semester då vi tar oss till Alagrund för att fira midsommar. Sjukskrivningar på jobb föranleder mycket jobb & önskar juli snart var här. Midsommaren var underbart varm & skön. Njöt av att bara få vara.


Värmeböljan fortsätter. Har skrivit siffror på över +30 grader i min kalender. Lägger i en växel till för att stödja mitt bantande & börjar räkna kalorier. Allt för att få bort överflödigt fett. Barnen simmar & jag sparkar boll för Nagu IF.




Juli

Månaden startar med ett hål i ett vattenrör i sötvattenbassängen i Pargas, som stoppar vattentillförseln till centrum. Tack & lov för egen brunn. Förser mina arbetskollegor med friskt vatten från egna brunnen för att slippa kok.

Vi besöker igen Dagny.

På Frejas arm dyker det upp konstiga blåsor som vi inte hittar någon förklaring till. Utesluter herpes & bakterieinfektion. Drar slutsatsen att det kanske är frågan om brännmärken orsakade av växter plus solsken.


Får min efterlängtade semester & vi bosätter oss på stranden. Har inte Freja simskola så hittar man oss ändå där. Vädret är somrigt & varmt. Äntligen är vi lediga, utom Markus då. Mellan strandbesöken letar vi geocachar.




Markus tröstar sig genom byte av bil.


Sista helgen blir det bröllop i Sibbo.





Augusti

Här slutar jag fylla i min kalender. Orkar inte längre skriva om mina tunga arbetsdagar. Försöker ladda krafter inför hösten. Blicken min hittar plötsligt på FPAs sidor rehabilitering i Kankaanpää för SuPers medlemmar. Tvekar lite då allt är på finska men när ingen ny ansökan behövs, så är valet enkelt. Kankaanpää, here I come!

Freja fixar hem en massa olika simmärken under simskolan.

Försöker träna trots värmen & deltar i cirkelträning arrangerad av en lagkompis. Når ett delmål då jag gått ner 10 kilogram & kan konstatera att räknande av kalorier gett resultat.

Dagny blir fort sämre & somnar in den femte augusti. Valet att närvara var rätt, om även väldigt tungt. Begravningen gick av stapeln några veckor senare.


Avslutar min semester med en tripp till Åland där vi hör & häpna simmar.


Petter & Holm börjar fixa vårt biltak som man kan läsa om här, här, här och så här.

Vårt förstfödda börjar förskolan den 13 augusti. Starten för Freja går bra medan Aaron, dagiskompisar & -personal har det knivigt pga svårigheter i att förstå Aarons tal. Ett besök hos talterapeut leder senare till några terapibesök & hemläxor.

Biter ihop & försöker kämpa mig igenom de veckor som återstår tills första rehabiliteringsperioden i Kankaanpää. Planerar följande ledighet till slutet på året, en ledighet från jobb på nästan tre veckor.

Forneldarnas natt tillbringade vi på Alagrund.



September

Det ljuvliga, soliga vädret bara fortsätter. Byggandet av biltaket framskrider & Markus backar in sin bil under tak, bara för att han kan.


Aaron har under sommaren gått från ett matvrak till matvägrare. Kämpar med att få honom att äta & det kom att bli mycket tandgnissel under hösten. Kampen slutar oftast ändå med att han lämnar allt kvar på tallriken.

Laddar mina tomma batterier under en helg ute på Kälö. Beskriver helgen här på bloggen som ljuvlig & när jag nu blickar tillbaka på året så är den helgen det som gav mig mest.

Strax innan rehabiliteringen firar vi både Markus & Aaron.


Packar väskorna & styr bilen mot Kankaanpää.


Oktober

Inleder oktober med en vecka rehabilitering i Kankaanpää var jag får lära känna en grupp härliga sköterskor. Det känns skönt att få sätta sig ner till dukat bord. Fotvården inser hur viktigt det är att tänka på sig själv. Förstår vikten av att ibland tänka på sig själv & endast sig själv.

Solgudarna fortsätter vara på vår sida & vi tillbringar mycket tid ute. Biltaket kräver sitt & vi försöker oss på att lägga golv, isolera väggar & skruva upp väggskivor. Vår skrala ekonomi sätter dock lite käppar i hjulen.

Situationen på jobb blir ännu besvärligare & har svårt att varva ner. Höstmörkret känns mörkare än någonsin & vaknar på morgonnatten för att inte få sömn mera. Några veckor bloggpaus tyder på att jag är trött.

Finner tröst i Swea, som flyttar hem till oss i mitten av oktober.



November

I november vilar jag. Sover fast de sömntimmar jag förlorat. Går in i mig själv & försöker hitta bort från alla dystra tankar. Är sjukskriven från jobb. Situationen blir inte bättre av att Markus kämpar med sitt arbete.

Mitt i allt det mörka lyckas ännu Freja bryta armen men får i det här skedet hjälp, så det känns inte så tungt. Dag för dag fixar jag mig igenom november för att jag vet att en lång ledighet skymtar bakom hörnet & för att det snart är jul.


December

Freja fyller 6 år, otroliga 6 år & jag känner mig gammal.


Tillbringar vecka nummer två i Kankaanpää, som kommer att vara ännu bättre än första. Föreläsningarna är som riktade åt mig & jag försöker sluka allt som sägs. Känner att jag sakta börjar vara på rätt köl igen. Vet ju också att semester väntar bara jag återvänder hem.

Under de veckor som återstår av året ger jag allt åt barnen. Försöker vara den mamma jag alltid borde ha varit men som det inte funnits ork till. Närvarar vid syrrans avslutning & firar tre julaftnar. Sjunger de vackraste julsångerna. Avslutar året med en lugn hemmakväll tillsammans med goda vänner.




Sammanfattning:

Hade på känn att året skulle komma att bli lite tyngre. Markus arbetssituation & ökningen av mina arbetstimmar samt pressen på jobb kom att sätta djupare gropar i vägen än vad jag räknat med. Har nu lärt mig att inte lägga saker på hög utan ta tag i dem genast. Ribban är nu sänkt vad gäller krav på andra & speciellt mig själv.

Men året bestod ju såklart av mycket mera. Lyckades ju trots allt gå ner 12 kilogram. Trots att det inte blev någon längre resa för barnen så tror jag de uppskattade allt jag gjorde med dem i somras. Får inte heller glömmer alla de gånger jag skrattat under året, för visst har vi haft roligt också.

Önskar inget annat nu än att Markus ska få ett jobb, ett jobb som han trivs med. Att leva spänt en längre tid är tufft. Vi har klarat det hittills & jag vet att vi fixar det en tid till men ser fram emot den dagen när det fortfarande finns pengar på kontot på följande lön droppar in.

Det här året behöver inte vara en dans på rosor men lite positivare än år 2013.

Inga kommentarer: