lördag 23 augusti 2014

Rent

Har inte blivit ombedd att skriva om följande produkter, har inte heller fått dem gratis eller köpa dem med rabatt. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter när jag under en månads tid prövat på produkterna i detta inlägg.

För tre veckor sedan deltog jag i ett Enjo-städparty hos en bekant. Precis som alla andra på partyt, så var jag väldigt skeptisk men också nyfiken på vad det är som så speciellt med Enjos städprodukter. Det enda negativa jag hört om dem är att priset kanske är lite i överkant & där håller jag med. Partyn, kläd som städ, är ju alltid roligt att gå på & tänkte, synd att vi inte är hemma oss då Enjo-representanten började städa hos värdinnan. Slog till & köpte ett sommarset med disk- & torkduk samt olivtvål. Setet var kanske mera ämnat för sommarstugan eller båten men priset var lockande lågt. Lade med två microfiberdukar, dukar som skulle ersätta min nuvarande disktrasa. Ni vet, den där man torkar av bl.a. diskbänken med.

Tro det eller ej men det går att rengöra smutsiga kärl med bara vatten & Enjo-fiberduk. Ibland behövs lite olivtvål men det blir rent också utan den. Extremt smutsiga stekpannor har jag ännu låtit bli, främst för att skona duken. Dukarna är fortfarande som nya, har visst varit en omgång i tvättmaskin. Viktigt är ju att rengöra trasorna med olivtvålen efter användning.

Kan berätta att jag två veckor senare beställde ytterligare en tork-/polerduk & ett kalkborttagningsmedel. Redan på partyt tyckte jag att de gjorde ett super bra jobb men pga priset valde jag att låta bli. Nu har jag fått fläckar bort från badrumskranarna & -golvet, kalkavlagringar som inget annat medel hittills har rubbat på. Kranar, lavoarer & golv skiner som aldrig förr utan spränghuvudvärk & svindande ögon från starka rengöringsmedel. Med endast några droppar av medlet!

Kalkborttagningsmedlet fick stöd av microfiberdukar från Clas Ohlson, där prisklassen är helt annan. Hittade en duk var ena sidan är lite hårdare (för smuts, avlagringar) & andra sidan är mjuk (till polering). Finns oxå små svampar med samma princip, som egentligen är ämnad för disk men passar perfekt till tvåliga kakelväggar.

När jag nu en gång valde en grönare, miljövänligare linje så tog jag ett steg till & beställde Allegros bykpulver. Valde fel pulver, borde ha kört Eko men får beställa det nästa gång, för det blir absolut en nästa gång. Orsaken till bytet var att medlet passar atopiker (både Freja & jag har väldigt torr hy) & att medlet ska minska på unken lukt. Innan man tar i bruk Allegro ska man tvätta två tomma maskiner med deras rengöringsmedel. Vattnet som snurrade på i maskinen under rengöringen var nästan svart! Undrar hur mycket skit maskinen har samlat under de här fem åren.

Är man inte nöjd med Allegro, så får man skicka medlet tillbaka för full pengretur. Kommer absolut inte att retunera det. Visst, det är konstigt att köra helt doftfritt men det luktar inte heller illa. Dessutom kommer den enorma pytsen att räcka till ca 160 tvättar.

Länge sen det har varit så här skoj att städa badrum & tvätta kläder.

Inga kommentarer: