söndag 18 januari 2015

På handleden

Har en ny vän, ett aktivitetsarmband som påminner mig om att lyfta på baken emellanåt. Efter mycket googlande & Youtube-sneglande så köpte jag mig en Fitbit Flex. På marknaden finns en massa olika märken & modeller men inte många som synkroniserar med Lumia.

Armbandet har hängt med sedan i tisdags & visst har det varit intressant att följa med hur många steg jag tar under ett dygn. Utan min regelbundna träning så skulle stegantalet ligga kring 3000, såpass stillasittande arbete har jag. Ännu.

Appen på Lumia är vass, bättre än på plattan faktiskt. Via luren får jag lätt in motionspass, måltider, vätska & sömn. Hittar oxå hur många steg jag traskat, hur långt jag rört mig, förbrukade kalorier, aktiva minuter samt hur länge jag sovit. Jo, allt är riktgivande & långt ifrån exakt men visst är det skoj att följa med hur mycket man rör på sig. Stort plus får Fitbit för att de samarbetar med Endomondo. Lätt fick man programmen att synca. Det jag saknar mest på Flexen är klocka, armbandet ger endast information om hur långt du är från ditt mål. Tyckte det var onödigt att lägga ut 40 € extra för ett urverk, som bra kan hänga på andra armen.

Idag klämde jag till med två promenader & ett zumbapass & lyckades spräcka 16.000 steg. Var så deprimerad över resultaten i veckan att jag var tvungen att göra något åt saken idag. Måste absolut få inklämt en promenad dagligen eller åtminstone de dagar jag inget motionspass har inbokat.

5 kommentarer:

Tanja sa...

Jag har samma armband men lite lika många funktioner på appen i min iPhone (eller så kan jag inte använda den rätt). Hur ser dina nätter ut? Undrar hur känslig den är egentligen för mina nätter är helt randiga. Visserligen sover jag oroligt men ändå.

PÅ STRANDBYUDD sa...

Mina nätter ser lugna ut men då sover jag också väldigt djupt & gott. Har en bra period på gång. Så vill påstå att Fitbiten läser av nätterna rätt så bra. Kan skriva ett skilt inlägg om det & bifoga printscreen över vad Fitbiten känt av.

Emi sa...

Hur synkroniserar man endomondo och fitbiten?! Lite tummen mitt i handen. ..

PÅ STRANDBYUDD sa...

Fick nog googla runt lite för att hitta den här informationen:https://support.endomondo.com/hc/en-us/articles/202228488-Fitbit

Tanja sa...

Gärna! Så har man nånting att jämföra med :)