tisdag 18 januari 2011

Vårdledigt, innebandy & årsfest

Tisdag redan & kvällstur. Barnen är hos dagmamman, så har en lugn stund innan ev kaos på jobb. Har redan hunnit besöka tandläkare, FPA & butiken. Bykmaskinen spinner på, fylld till bredden med tygblöjor. Har bestämt mig för att låta dem gå vidare till en lite ivrigare användare. Prövade dem dessutom på Aaron igår & det såg lite tight ut.

I helgen hade vi turnering. Vi vann andra matchen 7-0 efter förlust 3-4 i första. Harmar riktigt rejält att vi inte kammade hem vinst i första matchen. Vi ledde nämligen den med 3-1... Nästa gång tar vi dem! Följande turnering har vi redan i nästa vecka, denna gång i Åbo.

Nu inkommande lördag ska Markus & jag rocka loss på Parocs årsfest vid Nådendals bad. Barnen ska få sova över hos moffe & Kati. Ibland önskar jag att jag vore man, för speciellt vid sådana här tillställningar så slipper man fundera på vad man ska sätta på sig. Det är bara att plocka fram den svarta kostymen från skåpet. Har ingen aning om vad jag ska dra över mig...

Har planerat vara vårdledig i sommar. För att få slantar från FPA så förutsätter det att man ingen dagvårdsplats har. Kontaktade familjedagvårdsledaren & fick följande svar:

Kommunal dagvård och betald vårdledighet kan man inte ha samtidigt. Dagvårdsplatsen bör i så fall sägas upp och då har man en kötid på fyra månader. Man kan ej heller börja köa på nytt till en dagvårdsplats under tiden som man ännu är i dagvård.

Nu återstår då ett litet problem. Jag har planerat vara vårdledig två månader. Platserna kommer jag att säga upp för även om pengen man får från FPA är liten, så är den bättre än ingenting. Men hur tänker staden lösa mitt dagvårdsproblem från hösten? Jag vet att de är skyldiga att inom två veckor ordna platser åt mina barn. Skulle det inte vara betydligt lättare att låta oss få behålla platserna hos Moni, istället för att i höst akut försöka placera dem nånstans. Idioti, tycker jag. Önskar ju helst få fortsätta hos Moni men det ser nog dystert ut. Många krav har jag inte gällande dagvården men på samma ställe ska de vara & hos familjedagvårdare, främst pga Aaron & hans kracklande. Gärna får dagvårdsplatsen också ligga nära min arbetsplats, så att jag slipper köra halva byn runt då vi redan har 12 km till centrum.

Varför göra det så himla invecklat?

1 kommentar:

Janina sa...

Du ska absolut ta vårdledigt över sommaren om du har möjlighet till de! De är nog värt allt besvär de för med sig med dagisplats!
Ja visst e de krångligt när man måste säga upp sin dagvårdsplats och sen bara hoppas man får samma plats tillbaka eller dit man önskar. Vi sku inte ha fått samma plats tillbaka, de visste jag redan då jag sade upp platsen för de sku ske en massa förändringar i dagiset som jag inte heller tyckte om så de va värt att göra såhär.
Och sen började jag jobba sådär plötsligt ;) och fick dagisplats och jobb i samma paket :D
Dedär med två veckors tid att hitta en dagisplats gäller visst bara om man är arbetslös och blir bjuden jobb, men då får man också ta emot vad man får.
Vi ska hoppas de går bra för er att ni får samma plats tillbaka!