torsdag 8 november 2012

Kriminell

Kallsvetten rann ner längs med ryggen när jag stegade ut till bilen igår kväll för kolla när min bil borde besiktas. Ända tills igår så hade jag trott att tiden gick ut sista november men med facit dvs registerutdraget i hand kunde jag konstatera att tiden gått ut, bilen borde ha varit besiktad senast 1.11.

Kan skylla på en massa saker att det gick så här men vad hjälper det. Kände mig som en kriminell när jag i morse ringde besiktningskontoret & bokade tid. Men när man fått tiden så får man slänga ut sig på vägen & jag körde raka spåret dit.

Minst lika skamsen var jag när jag anmälde mig vid disken för att inte tala om hur det kändes när jag gav pappren till besiktningsgubben men ingen verkade bry sig om att jag missat dagen lite. Tvärtom. A-Katsastus i StKarins får tummen upp för vänlig service både vid disk & under besiktningen.

Men hur gick det egentligen?

Fick beröm för att all elektronik & fin motor med tjusiga avgaser men när besiktningsgubben körde upp bilen såg jag själv hur hemska mina däck såg ut. Metalltrådar stack ut på insidan av däcken & jag fattade ju genast att loppet är kört. Sörjde mina däck som jag köpte i början på året & blev förbannad över att hjulvinklarna troligtvis varit helt åt skogen sedan senaste balansering. Min bil gick alltså inte igenom besiktningen men besiktningsgubben informerade mig att om jag lägger andra däck (vinterdäck) under så får jag köra men att det kanske inte är att rekommendera pga stor risk för liknande slitage på de däcken.

Väl hemma i Pargas körde jag raka vägen till bilverkstaden & beställde tid för ställning av hjulvinklar & fick tid redan på måndag. Pargas Ringservice hade inga köer alls & jag fick genast köra in för att få vinterdäcken under. Två nya framdäck är redan beställda till våren.

Har spekulerat i vad som gått snett under sommaren & vems felet är att däcken blivit förstörda men troligtvis får vi lägga skulden på de dåliga vägarna i Pargas, främst ut mot Strandby men tycker kanske ändå att vinklarna ska hålla om en bilverkstad ställt dem för ca ett år sedan.

Inga kommentarer: