tisdag 12 februari 2013

Ny kexsmak

Blev en påse av den sista smaken Belvita Breakfast kex till frukost idag, nämligen Hunaja-Pähkinä. Tyckte kex med honungs- & nötsmak lät lite trist men de här är solklart mina favoriter & nu vet jag varför. Kollade innehållsförteckningen när jag kom hem & det visade sig att kexen även innehåller choklad! Dessutom innehåller de mera choklad än nötter, så inte undra på att de är goda. Förstår också varför de inte namngett kexen honung-choklad kex, för ingen människa skulle ju köpa dem då eller i varje fall skulle man klassa dem som väldigt ohälsosamma.

En bloggläsare önskade information om näringsinnehållet i kexen & som i alla andra kex, så innehåller även de här kexen en hel del socker. Sockermängden är störst i Hunaja-Pähkinä kexen med 25 g/100 g, strax följt av Vilja-Maito kexen med 20 g/100 g. Jogurtti-kexen innehåller 28 g socker per 100 g kex men eftersom de kexen består av två kex med yoghurtfyllning så är det helt klart det bästa valet vad gäller sockermängd, även när man tittar på kolhydrater & kalorier. Yoghurtvarianten innehåller däremot mest fett men bara marginellt mera än i de andra kexen med ca 16 g/100 g.

Igen en gång höll kexen hungern borta hela förmiddagen men måste erkänna att frukosten börjar redan vara lite tråkigt & ännu återstår 5 lådor kex. Egentligen är jag lite mera av saltmänniska, speciellt på morgnarna, så tror jag snart återgår till mina skorpor. Ingenting slår skorpor med färskost. I dem är i alla fall sockermängden på rätt nivå.

Inga kommentarer: