tisdag 8 april 2014

Vid skolbänken

Det är ett faktum. Förskoleåret börjar gå mot sitt slut. Idag har jag suttit i skolbänken vid Sunnanberg skola & lyssnat på bl.a. skolans rektor, skolkurator, hälsovårdare & psykolog. I höst ska faktiskt Freja börja första klass. Åtta ettor kommer att sparka igång skollivet den 12:e augusti & tillsammans med sex nuvarande ettor kommer de att bilda en klass på 14 elever.

Efter kvällens möte känner jag att det kommer att bli bra. Känner att vi valde helt rätt med flytten ut hit. Tror på mindre grupper & små byaskolor. Hoppas verkligen att Freja ska få en bra start & att hon kommer att trivas med lärarna & klasskompisarna.

Men mycket har ändrat. Skrivstilen har försvunnit. Skoldagarna har blivit kortare. Kvarsittning existerar inte mera. Alla elever har egen dator. Man får välja om man vill öva & lära sig skriva till pappers eller på maskin. Allt som krävs är läslig stil.

Jo, idag kände jag mig gammal.
Kom ihåg Else som alltid kammade håret innan vi hälsade godmorgon. Fluortanten Siv, minns ni henne? Tänk att vi åt på plåttallrikar i Lilla Malmen. Minnena är många & det är med glädje jag tänker tillbaka på de första åren i skolan, för visst hade vi skoj (bl.a. när klasskompisen fastnade med huvudet i stolen).

1 kommentar:

DA sa...

Visst börjar man känna sig gammal! Tänk vad massor är annorlunda nuförtiden. Jag tycker jag minns det mesta du också kommer ihåg. :)