onsdag 8 oktober 2014

Fixa Fiat

När man bor som vi bor, en bit bort från civilisation, så är bilen väldigt viktigt. Är tacksam över varje dag bilen startar & hoppas att den ska tjäna mig några år till, för en ny bil passar inte vår plånbok just nu.

En gammal bil med 200.000 km på mätaren är tyvärr inte att lita på & för några veckor sedan visade den sin sämsta sida, då inte bara bromsarna började föra ljud utan även motorlampan behagade lysa upp. Bad till högre makter om att felet låg i en söndrig tändspole, även om jag visste från tidigare att den där spolen är rätt så värdefull. Efter besök hos bildoktorn visade det sig att jag ställt rätt diagnos. Bromsklossarna behövde förnyas, även bromsoket då det gamla föll i bitar i händerna på bildoktorn. Alla delar är nu utbytta & bilen är redo för besiktning.

Vid reparationen uppmärksammade mekanikern även att däcken måste förnyas innan besök på besiktningskontoret. Varnades om att köra iom att ena bakdäcket nästan var slätt. Har vid några tillfällen faktiskt valt att använda Markus bil, speciellt då barnen åkt med. Redan luspank efter reparationerna valde jag att efterlysa däck via sociala medier & fick fort napp. Idag fick bilen andra tassar under & är någorlunda säker att rulla omkring med, så säker som en blå skrothög kan vara.

Samlar nu mod för att få den besiktad. Godkänns den inte, vet jag inte vad jag tar mig till.

Inga kommentarer: